بهلطف پهپادهای مجهز به دوربینهای قدرتمند و کارآمد، ثبت تصاویر شگفتانگیز هوایی بسیار آسانتر شده است. اگر برای ثبت لحظهای جذاب و دشوار با جلوهی هنری منحصربهفرد برنامهریزی دقیق کنیم و از پیشرفتهترین ابزارهای هوشمند ویرایش بهره ببریم، آنگاه مرزهای خلاقیت در خلق آن اثر را به کمک پهپادها میتوانیم گسترش دهیم.
در این مطلب، دَه تصویر ثبتشدهی پهپادها در سال ۲۰۱۸ را آوردهایم که به انتخاب پایگاه عکاسی دیجیتال (Digital Photography Review) بیش از همه ما را شگفتزده میکنند.
رئوبن وو (Reuben Wu)
این تصویر از آرشیو Lux Noctis متعلق به هنرمند و موسیقیدانی به نام رئوبن وو انتخاب شده است. وو با استفاده از پهپاد مجهز به منبع نور پرقدرت DIY LED و در شب موفق شده هالههای نور را برفراز صخرههای ورمیلیِن (Vermillion) ایالت آریزونا ثبت کند.
او از دوربین دیجیتال میانرده برای ثبت این عکس استفاده کرده و به کمک پهپادی که همزمان هم کنترل دوربین و هم پرواز را بهدست داشته، آن را تا ارتفاع قلهی آن صخرهها بالا برده است.
فابین بارائو (Fabien Barrau)
فابین بارائو، عکاس و گرافیست فرانسوی، با تلفیق عکسهای ثبتشدهی پهپاد DJI Mavic Pro و عکسهای آرشیوی، سعی کرده تعلیقی بین واقعیت و فانتزی در نگاه بیننده ایجاد کند.
او با نگاه به پدیدهی پاریدولیا، عناصر موجود در مناظر را چنان درهم میآمیزد که تصویر چهرهی حیوان را بهوجود میآورد. بارائو پس از شصت ساعت کار با فتوشاپ موفق شده تصویر این جغد را با استفاده از عناصر حقیقی خلق کند.
مارتین سانچز (Martin Sanchez)
این تصویر در تانزانیا و بهوسیلهی پهپاد Mavic 2 Pro ثبت شده است. آنچه تصویر این گروه از اسبهای آبی را برجسته و متمایز میکند، این است که تنها با یک پهپاد میتوان به این ارتفاع و تااینحد به این حیوانات نزدیک شد و حال طبیعی آنها را برهم نزد.
کانون تبلیغاتی مول (Mole Media)
دنی، خلبان استرالیاییالاصل پهپاد است که در کانون تبلیغاتی مول مشغول بهکار است. استعداد او را اولینبار دماس روسلی (Demas Rusli)، عکاس افسانهای کشف کرد. گفتنی است خودِ روسلی نیز عکسی مشابه همین را ثبت کرده است.
او با استفاده از پهپاد Mavic Pro این تصویر را از تقاطعی در پارک پنرُز (Penrose) ثبت کرده است. تصویر در قالب RAW بوده و بهکمک فتوشاپ ترکیب فصلها و لایههایی از سایر اجسام و ابرها به آن اضافه شده است. حاصل این تصویر تجسمی از چهار فصل در یک روز است.
رید پلامر (Reed Plummer)
این عکس که تجمع دایرهایشکل ماهیهای سالمون را در ساحل ومبرال در شهر نیوساوتولز نشان میدهد، بهیکباره ثبت شده و هیچ دستکاری و اصلاحی در آن اعمال نشده است.
مارک لوکارنو (Marc Le Cornu)
این عکس با استفاده از پهپاد Phantom 4 Pro و در شرایطی ثبت شده که ISO روی ۱۰۰ و سرعت شاتر روی یکهزارم ثانیه و دهانهی دیافراگم هم روی ۰.۸ تنظیم شده است. عکاس برای مدتها قصد داشته تصویری هوایی از قایقش ثبت کند؛ بنابراین، پس از کلی زمانبندی برای استفاده از نور و موقعیت مناسب، پهپادش را از صخرهی بلند نزدیک اسکله به پرواز درمیآورد و با تلاش فراوان آن را هنگام نزدیکشدن قایق به لنگرگاه به بالای سر قایق میبرد و این لحظه را ثبت میکند.
باتوجهبه سرعت حرکت قایق در آن مکان، فقط لحظهای خاص برای او وجود داشت تا بتواند تصویر سرتاسری و کاملی از قایقش ثبت کند. زمانی هم که برای ویرایش آن با لایتروم دستبهکار شد، بهذهنش رسید این تصویر به سفینهای فضایی نیز شبیه است. حتی این ایده به ذهن او خطور کرد که آن را بهگونهای دستکاری کند که مانند راکت درحالپرتاب بهنظر برسد. این شد که تصویر نهایی با اضافهشدن چند لایه شامل ستاره و پاشش نور در فتوشاپ به این شکل زیبا درآمد.
هنری دو (Henry Do)
این عکاس تعدادی عکس را با پهپاد Mavic Pro Plantinum در حالت براکتینگ خودکار گرفت. فرایند ثبت این تصاویر بهگونهای بوده که ابتدا از منظرهای در افق و با زاویهی مستقیم تصویری ثبت شده است. سپس، کمکم دوربین شاتهای جدیدی با زاویهی بیشتر درمقایسهبا حالت قبلی ثبت کرده تا اینکه دوربین کاملا بهسمت زمین و در زاویهی ۹۰ درجه درمقایسهبا حالت اول قرار گرفته است.
هنری دو بهکمک فتوشاپ و لایتروم تمامی این تصاویر را ادغام کرده و سپس، با ساختن و ادغام مجدد دو قطع جدا از شب و روز شهر بارسلون، این تصویر نهایی را ساخته است.
میکا فیچ (Micah Fitch)
او این تصویر فوقالعاده را از موشکی که اخیرا Space X پرتاب کرده، بهوسیلهی پهپاد Inspire 2 مجهز به دوربین Zenmuse X5S و لنز المپیوس ۲۵میلیمتری با دیافراگم ۱.۸ ثبت کرده است. او بهسرعت سه شات را به نسبت ۴:۳ ثبت کرده و بهصورت عمودی طوری تصویر را ادغام کرده که ۳۰درصد از لبهی هر عکس روی دیگری قرار گرفته است.
علاوهبر خودِ موشک، بهتصویرکشیدن ساحل اسکلهی هانتینگتون (Huntington) هم مدنظر عکاس بوده تا بتواند مقیاس و گسترهی این رویداد را بهخوبی نشان دهد. میکا سه فایل با فرمت RAW را با استفاده از قابلیت پانورامای لایتروم چنان ترکیب کرده که در نگاه اول این ادغام اصلا محسوس نیست. مقصود اصلی او این بوده که بهکمک این ویرایش و دستکاریها، دقیقا آنچه را نشان دهد که با چشم خود دیده بود.
کاستاس اسپاتیس (Costas Spatis)
این عکس با پهپاد Mavic Pro ثبت شده و تنظیمات آن عبارت بوده از حساسیت که روی ۱۰۰ قرار گرفته و سرعت شاتر روی ۳۵ و دیافراگم ۰.۴. شات اصلی صف مستقیمی از کشتیها بوده که در یکی از سواحل آرام یونان قرار داشتند.
برای خلق این اثر اسپاتیس از ابزار مختصات قطبی (Polar Cordinates) فتوشاپ استفاده کرده و آن را به این شکل درآورده است. اکثر کارهای او با موضوع دریا است و به تقارن بسیار علاقهمند است.
کریستینا ماکیوا (Kristina Makeeva)
عکسهای کریستینا ماکیوا، عکاس مقیم روسیه، مانند جادو هستند. او غالبا با استفاده از فتوشاپ جلوههای سوررئالی به تصاویر میبخشد.
علاوهبر قراردادن شخصی با بارانی زردرنگ در میان جادهای محصورشده با درختان مملو از برگهای پاییزی برای جلب توجه بیننده، آنچه این عکس را برجسته و متمایز میکند، ترکیببندی منحصربهفردی است که او با استفاده از تنظیمات خودکار پهپاد Phantom 4 و با حداقل دستکاری به آن دست یافته است. این عکس در منطقهی اونتاریو در نزدیکی تورنتو در کانادا ثبت شده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.