کینکت مایکروسافت انقلابی بود که اجازه می داد با روشی جدید بازی کنیم یا کنترل کامپیوتر را به دست بگیریم. اینکه بتوانیم با حرکات دست و بدن، کامپیوتر را کنترل کنیم یکی از آرزوهای قدیمی ما بوده و همیشه پای ثابت فیلم های تخیلی هم بوده است. اما اگر با کینکت مایکروسافت کار کرده باشید، متوجه شده اید که از دقت بالایی برخوردار نیست و شاید آنقدرها هم راضی کننده نباشد. اما کینکت یکی از نخستین گام ها بوده است. حالا زمان اش رسیده تا با پروژه Leap آشنا شوید که روز گذشته معرفی شده است. دستگاهی با کاربردی مشابه کینکت اما با قدرتی متفاوت. این دستگاه مقابل کامپیوتر یا دیگر گجت ها قرار می گیرد و با پورت یو اس بی به آنها متصل می شود و می تواند حرکات را در فضایی معادل ۲۲۶ سانتیمتر مکعب تعقیب کند. اندازه دستگاه کوچک است و به راحتی در مقابل مانیتور کامپیوتر جای می گیرد. اما شاید با خودتان بگویید کینکت همین چند وقت پیش نسخه مخصوص کامپیوتر را ارایه داده است. چه دلیلی دارد بخواهید از Leap استفاده کنید؟ پاسخ در اینجا است که این گجت کوچک ۲۰۰ برابر در تشخیص حرکات دقیق تر عمل می کند و می تواند حرکات را با دقت یک صدم میلیمتر در فضا تشخیص دهد. کار اولیه این پروژه زمانی شروع شده که آنها قصد داشته اند مدل سازی سه بعدی را راحت تر کنند. آنها می گویند برای سه بعدی سازی یک طرح ممکن است ۳۰ دقیقه وقت صرف کنید اما همین کار با استفاده از Leap تنها ۱۰ ثانیه زمان می برد.این گجت از همین الان قابل پیش سفارش است و در زمستان وارد بازار می شود. قیمت اش هم کاملا امیدوار کننده و تنها ۷۰ دلار است.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

رابط کاربری مترو به صورت غیر قابل انکاری زیبا است، اما عرضه قریب الوقوع این رابط کاربری باعث نگرانی کاربران نیز شده است. نگرانی از این بابت است که «آیا آنها می توانند خود را با دنیای جدیدی که مایکروسافت به آنها ارائه می کند، سازگار کنند؟» یکی از نگرانی ها مربوط به سیستم چند مونیتوری این ویندوز است. آیا کاربران می توانند به خوبی با آن کار کنند؟در این سیستم شما می توانید رابط کاربری مترو را روی یک مونیتور داشته باشید و دسکتاپ کلاسیک ویندوز را روی مونیتوری دیگر. یا مترو را روی دو مونیتور و کلاسیک را روی یکی، مترو روی یکی و کلاسیک روی سه مونیتور یا هر حالت دیگری که بخواهید. دسکتاپ را می توانید به طور کامل شخصی (customize) کنید. می توانید چند عکس را با هم یا یک عکس را در طول چند مونیتور به نمایش بگذارید. تسکبار (نوار وظیفه = taskbar) نیز باهوش تر شده است. شما می توانید تصمیم بگیرید که آیکون ها در نمایشگر اصلی همیشه باز باشند یا اینکه هر زمان که نرم افزارشان باز است در تسکبار دیده شوند.در مجموع،‌ به نظر می رسد شما می توانید تجربه تان از استفاده از این سیستم عامل را دستکاری و به دلخواه بهبود ببخشید. این مسئله می باید ترس کاربران (بابت اینکه ممکن است نتوانند با دنیای جدید و تغییرات شجاعانه مایکروسافت سازگار شوند) را کاهش دهد. هر چند و بدون شک، برای آن دسته از کاربرانی که از تغییرات جدید خوش شان نمی آید، مترو هیچ کارایی نخواهد داشت و فقط گوشه ای از مونیتور را اشغال خواهد کرد.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

چند ماه پیش بود که گوگل ۱۲.۵ میلیارد دلار صرف خرید شرکت موتورولا کرد تا اندروید قدرت بیشتری داشته باشد. اما از زمان شروع چنین معامله بزرگی تا نهایی شدن آن نیاز به کارهای مختلفی است. سرانجام امروز موتورولا رسما بخشی از گوگل شد و حالا می توانید این شرکت را زیر مجموعه گوگل بدانید. ضمن اینکه اعلام شد، مدیرعامل جدیدی هم برای موتورولا از طرف گوگل انتخاب شده است. لری پیچ مدیرعامل گوگل اعلام کرد، مدیرعامل جدید موتورولا «دنیس وودساید» یکی از اعضای قدیمی گوگل است که نقش مهمی در حضور گوگل در آفریقا، خاورمیانه، روسیه و اروپای شرقی داشته است. اینکه گوگل از این پس چگونه می خواهد از قدرت سخت افزاری موتورولا بهره ببرد، یکی از سوالات مهمی است که تا به حال بدون پاسخ باقی مانده. اما شایعات مختلفی وجود دارد که می گوید گوگل قصد دارد با تولید تلفن ها و تبلت های مختلف، مستقیما کار فروش دستگاه های اندرویدی را آغاز کند. به هر حال گوگل هم اکنون موتورولا را در دست دارد و این قابلیت های زیادی به این شرکت اضافه خواهد کرد. شما فکر می کنید نقشه گوگل برای آینده موتورولا چیست؟



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

الماس همیشه مظهر ثروت بوده اما حالا شاید قرار است مظهر تکنولوژی هم باشد: تیمی شامل محققان و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، یک کامپیوتر کوانتومی را در داخل یک الماس جاسازی کرده اند. دلیلی اینکار حفاظت کامپیوتر در مقابل به هم خوردن همدوسی (decoherence) اعلام شده که در نتیجه نویز به وجود می‌آید. این کامپیوتر کوانتومی تنها شامل دو بیت کوانتومی (که کوابیت خوانده می‌شوند) است که هر کدام از ذرات زیراتمی ساخته شده اند. این الماس هم مانند همه الماس‌های دیگر دارای ناخالصی است یعنی ماده تشکیل دهنده آن حاوی عناصری به جز کربن است. در این کامپیوتر کیوبیت اول از یک هسته نیتروژن ساخته شده هسته کیوبیت دوم، یک الکترون در نظر گرفته شده است. اسپین این دو ذره به عنوان اطلاعات کیوبیت (وضعیت روشن و خاموش بودن آن‌ها) در نظر گرفته شده‌اند. در حالت کلی الکترون‌ها کوچکتر از هسته‌ها هستند و در نتیجه امکان پردازشی سریعتری فراهم می‌کنند ولی به همین دلیل نیز راحت‌تر تحت تاثیر نویز قرار گرفته، دچار عدم همدوسی می‌شوند. بسیار از کامپیوترهای کوانتومی که پیش از این ساخته می شدند پایه‌های گازی یا مایع داشتند که باعث می شد توان توسعه آن‌ها در دنیای واقعی مورد شک واقع شود اما این نمونه که از کیوبیت‌های جامد استفاده می‌کند ممکن است نوید بخش امکان پیشرفت این نوع از کامپیوترها شود. البته پیش از این نیز کیوبیت‌های جامد آزمایش شده بودند ولی به دلیل نبود یک سیستم ضد نویز، نتونسته بودند مشکل عدم همدوسی را حل کنند. تیم برای نشان دادن اینکه این کامپیوتر واقعا کار می کند آن را با الگوریتم گرور (Grover) آزمایش کردند. این الگوریتم که از سال ۱۹۹۶ برای بررسی کامپیوترهای کوانتومی به کار می رود مبتنی بر جستجو روی پایگاه داده‌های مرتب نشده است؛ چیزی شبیه به اینکه یک شماره تلفن داشته باشید و در دفتر تلفن کاغذی به دنبال صاحب آن بگردید. در یک کامپیوتر معمولی ممکن است در لحظه اول این شماره را کشف کنید یا در آخرین آزمایش ممکن و بعد از اینکه همه شماره های دیگر را ورق زده‌اید و نگاه کرده‌اید. اگر بی نهایت اینکار را تکرار کنید، به طور متوسط باید بعد از آزمایش نصف شماره های موجود در دفتر، صاحب تلفن را بیابید. به عبارت ریاضی اگر X شماره در دفتر باشد و شما تعداد بیشماری شماره را آزمایش کنید باید به طور متوسط بعد از X/2 تلاش شماره را پیدا کنید. اما اصلی در مکانیک کوانتوم وجود دارد به نام Superposition که می گوید یک ذره می‌تواند تا وقتی سنجیده نشده در یک لحظه خاص در همه حالت‌های ممکنش باشد. یک کامپیوتر کوانتومی با اتکا به همین اصل - در یک لحظه و پیش از مشاهده شدن - می‌تواند در همه جای دفتر تلفن باشد پس منطقا یک کامپیوتر کوانتومی باید بتواند در همان حرکت اول و بسیار سریعتر از یک کامپیوتر معمولی صاحب شماره تلفن در دفترتلفن را پیدا کند. اگر بر اساس محاسبات دو پاراگراف قبل یک کامپیوتر معمولی با داشتن ۴ امکان مختلف در حالت متوسط نیاز به ۲ تلاش برای رسیدن به جواب داشته باشد، یک کامپیوتر کوانتومی باید بتواند در همه تلاش هایش در همان حدس اول جواب صحیح را ببیند. نتیجه دلگرم کننده برای محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی این بود که کامپیوتر کوانتومی جامد شیلد شده با الماسشان توانست در ۹۵ درصد موارد انتخاب صحیح را در همان حدس اول انجام بدهد که این به معنی موفقیت نسبی آنان در طراحی است.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

sciencedaily-21.jpg

تيمي از دانشمندان دانشگاه هاي استنفورد و پنسيلوانيا با همكاري دو محقق ايراني با استفاده از پوشش فلز بازتابي، دست به ساخت يك دستگاه نامرئي آشكارساز نور زده‌اند كه بدون ديده شدن، قادر به مشاهده است. پرفسور نادر انقطاع، استاد ایرانی دانشگاه «پنسیلوانیا» كه پيش از اين به دليل ابداع شيوه‌اي براي غير قابل رويت كردن اجسام جزو ۵۰ شخصيت برجسته سال در حوزه علوم، اقتصاد و فن‌آوري معرفي شده بود، با همكاري فرزانه افشين‌منش، دانشجوي دكتري دانشگاه استفورد و ديگر محققان با تطبيق نسبت فلز به سيليكون كه به عنوان تنظيم‌كننده هندسه شناخته شده، به بهره‌برداري از فيزيك مقياس نانو پرداخته است.طبق اين قانون، نور بازتابي از دو ماده، يكديگر را خنثي كرده و باعث نامرئي شدن دستگاه مي‌شود.آشكار كردن نور نسبتا ساده و شناخته‌شده است. سيليكون در زمان انتشار نور بر آن به توليد جريانهاي الكتريكي پردازد، پديده اي كه در پانلهاي خورشيدي و حسگرهاي نوري امروزي استفاده مي شود.اين در حالي است كه اين دستگاه، يك نوآوري جديد بوده كه در آن براي اولين بار از يك مفهوم جديد موسوم به « پنهان‌سازي پلاسمونيكي» براي نامرئي كردن دستگاه استفاده شده است.حوزه پلاسمونيك به بررسي چگونگي تعامل نور با نانوساختارهاي فلزي و القاي جريانات كوچك الكتريكي داراي نوسان در سطح فلز و نيمه‌رسانا مي‌پردازد. اين جريانات در عوض به توليد امواج نوري پراكنده مي‌پردازند.اين دانشمندان با طراحي دقيق دستگاه خود با تنظيم هندسه، دست به ساخت يك پنهان‌ساز پلاسموني زده‌اند كه در آن نور پراكنده شده از فلز و نيمه رسانا يكديگر را به خوبي از طريق پديده‌اي موسوم به «تداخل مخرب» خنثي مي‌كنند.امواج نوري موج دار در فلز و نيمه رسانا به توليد يك تمايز بارهاي مثبت و منفي در مواد در يك لحظه دو قطبي در اصطلاح فني مي‌پردازند. در اين دستگاه دانشمندان بايد به توليد يك لحظه دو قطبي در طلا پرداخته كه از لحاظ قدرت با سيليكون مشابه بوده اما در علامت‌دهي به دوقطبي متضاد است.زماني كه دوقطبي‌هاي منفي و مثبت با قدرت مشابه با هم برخورد مي‌كنند، يكديگر را خنثي كرده و سيستم به شكل نامرئي در مي‌آيد.به گفته محققان كه نتايج پژوهش آنها در مجله Nature Photonics منتشر شده، يك پوسته طلاي به دقت مهندسي‌شده به طور چشمگيري واكنش نوري نانوسيم سيليكوني را تغيير مي‌دهد.جذب نور در سيم كمي كاهش يافته، در حاليكه اين كاهش در مورد پراكندگي نور به دليل اثر پنهان‌سازي چندين برابر شده و نامرئي مي‌شود.اين محققان نشان داده‌اند كه پنهان‌سازي پلاسموني در بسياري از طيف‌هاي مرئي نور موثر بوده و اين تاثير بدون توجه به زاويه نور ورودي يا شكل و جايگاه نانوسيم‌هاي داراي پوشش فلزي در دستگاه عمل مي‌كند. آنها همچنين نشان دادند كه ديگر فلزات مرسوم در تراشه‌هاي رايانه‌‌يي مانند آلومينيوم و مس نيز از كارايي طلا در اين دستگاه برخوردارند.براي توليد حالت نامرئي تنها موضوع مهم، تنظيم فلز و نيمه رسانا است. به گفته محققان، اگر دو قطبي‌ها كاملا با يكديگر هم‌تراز نشوند، تاثير پوششي كم شده يا از بين مي‌رود. برخورداري از ميزان مناسب از مواد در مقياس نانو نيز براي توليد بالاترين درجه پوششي مهم است.مهندسان به پيش‌بيني كاركردهاي آينده براي چنين دستگاه‌هاي فلز- نيمه‌رساناي قابل تنظيم در بسياري از حوزه‌هاي مرتبط از جمله سلولهاي خورشيدي، حسگرا، نورپردازي حالت جامد، ليزرهاي مقياس تراشه و ديگر موارد پرداخته‌اند.براي مثال در دوربين‌هاي ديجيتال و سيستم‌هاي تصويربرداري پيشرفته، پيكسل‌هايي كه به طور پلاسموني پنهان‌شده‌اند، مي‌توانند تداخلات مخرب بين پيكسلهاي مجاور توليد كننده حالت تيرگي و مه را كاهش دهند. اين امر مي‌تواند به تصاوير دقيقتر و واضحتر و تصاوير پزشكي منجر شود.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

بازيخورهاي قديمي‌ به ياد دارند ساعت‌هايي را كه با كنسول‌دستي بازي گيم بوي (Gameboy) با آن صفحه‌نمايش سبزرنگش سر و كله مي‌زدند.به عقيده بعضي‌ها شايد دوره كنسول‌هاي بازي قابل حمل (portable gaming consoles) سر رسيده باشد، اما بايد به آنها گفت كنسول‌هاي دستي حداقل تا يكي دو نسل ديگر نيز با ما خواهند بود. امروزه تلفن‌هاي همراه هوشمند فوق‌العاده قدرتمندي مانند Apple iPhone 4Sكنسول‌هاي بازي جيبي از جمله PlayStation Vita را به چالش كشيده و بتدريج دارند نياز به اين دستگاه‌هاي بازي جيبي مخصوص بازي را نيز زير سؤال مي‌برند! ما پس از اين‌كه با هر دوي آنها بازي كرديم و تمام اجزا و كارايي‌هاي آنها را با هم مقايسه كرديم، به اين نتيجه رسيديم كه تلفن‌هاي همراه هوشمند در حوزه بازي هنوز نتوانسته‌اند به طور كامل كنسول‌ها را از ميدان به در كنند. مطلب زير شرح همين مبارزه و مقايسه آنها و نتايج به دست آمده در مورد اين دو دستگاه است كه ما در اينجا براي شما مي‌آوريم.

‌‌‌راند 1: صفحه‌نمايش

مقايسه صفحه‌نمايش (Display) اين دو گجت با هم كار چندان ساده‌اي نيست؛ زيرا اگر چه آنها از بسياري جهات با هم متفاوت هستند، اما هر دو بهترين صفحه‌نمايش‌ را دارند. صفحه‌نمايش رتيناي (Retina Display) آيفون 4S نمونه‌اي شگفت‌انگيز و مظهر تراكم پيكسل‌هاي تصويري است كه متون (text) و تصاوير گرافيك نيز روي آن محشر بوده و كاملا روشن و واضح ديده مي‌شود. در سمت ديگر پلي‌استيشن ويتا از امتياز فضاي صفحه‌نمايش بيشتر بهره مي‌برد. صفحه‌نمايش 5‌/‌3 اينچي آيفون در برابر صفحه 5 اينچي ويتا حقير به نظر مي‌رسد. با اين‌كه هر دو صفحه‌نمايش تعداد پيكسل‌هاي تصويري تقريبا يكساني دارند، اما صفحه‌نمايش OLED ويتا به صورت محسوسي نسبت به 4S از تفكيك‌پذيري (رزولوشن) كمتري برخوردار بوده و تراكم پيكسلي آن ضعيف‌تر است. با اين حال با كنتراست و روشني عالي و رنگ‌هاي زنده خود، خارق‌العاده به نظر مي‌رسد. با وجود سطح بالا بودن هر دو صفحه‌نمايش، به نظر ما صفحه ويتا براي بازي، انتخاب بهتري است. بيشتر قسمت‌هاي صفحه‌نمايش كوچك‌تر آيفون در زير اثر انگشت‌هاي به جا مانده به آن حالتي داده كه عرصه را براي بازيخورها حسابي تنگ مي‌كند!

برنده: پلي‌استيشن ويتا

‌‌‌راند2: كنترل‌هاي بازي

در اينجاست كه ما به يكي از اشكالات بزرگ آيفون در پلتفرم بازي برمي‌خوريم. صفحه‌نمايش خازني چند لمسي (capacitive multitouch screen) آيفون از سرعت پاسخگويي خوبي برخوردار بوده و در بازي‌هايي چون Infinity Blade و پرندگان خشمگين قابليت بازي فوق‌العاده‌اي را ارائه كرده است كه باعث شده برخي كنسول‌هاي دستي بازي در برابر آن كم بياورند، اما اين حقيقت را نمي‌توان كتمان كرد كه دكمه‌هاي كنترل در بازي از عملكرد به مراتب بهتري در مقايسه با صفحه‌نمايش‌هاي چند لمس خازني برخوردارند. صفحه‌نمايش پلي‌استيشن ويتا نيز خازني چند لمسي است اما كار آن با صفحه4S تفاوت داشته و از نظر بازي دكمه‌هاي واقعي كنترل (dual analogue sticks) رويي و كناري و جلويي آن فوق‌العاده عمل مي‌كند. براي مثال بازيStreet fighter 4 روي آيفون 4S و بازي Ultimate Marvel Vs Capcom را روي پلي‌استيشن ويتا اجرا كنيد. هردو بازي‌هاي مبارزه‌اي مشابهي را اجرا مي‌كنند؛ اما بازي در اولي يك حالت انجماد و بسيار پيش پا افتاده و ساختگي دارد در حالي كه از بازي در كنسول ويتا همان احساس واقعي بازي را در اندازه‌اي كوچك‌تر داريد.

برنده: پلي‌استيشن ويتا

‌‌‌راند3: سخت‌افزار

مقايسه مستقيم سخت‌افزارهاي اين دو سيستم كار بسيار مشكلي است؛ چرا كه هم اپل و هم سوني در زمينه ارائه مشخصات دقيق تراشه‌هايي كه در پيكربندي سخت‌افزاري آنها به كار رفته پنهانكاري كرده‌اند! پردازنده سيستم روي تراشه (system-on-chip)  دو هسته‌اي A5 و در مورد ويتا ARM proc و از نوع 4 هسته‌اي است. هر دو سيستم مجهز به GPU مشابه PowerVR SGX است. پلي‌استيشن ويتا و آيفون 4S هر دو از 512 مگابايت حافظه رم برخورداراست و شما مي‌توانيد آيفون 4S را با 2 نوع فضاي ذخيره داده (storage) داخلي 32 و 64 گيگابايت تهيه كنيد. ويتا نيز با پيكربندي‌هاي گوناگون فضاي ذخيره داده 16‌/‌32‌/‌64 گيگابايتي در بازار موجود است فقط بايد كارت حافظه اضافي براي آن تهيه كنيد. از نظر كيفيت كلي ساخت آيفون 4S به روشني برتر است. با اين كه ويتا نيز خيلي دوست داشتني است، اما با لمس بدنه تمام پلاستيك از حس استحكامي‌كه از لمس بدنه فلزي‌ ‌ـ‌ شيشه‌اي آيفون به كاربر دست مي‌دهد، خبري نيست.

برنده: آيفون 4S

‌راند 4: نرم‌افزار

آيفون 4S با بيش از 500 هزار برنامه كاربردي (Apps) ـ بيش از آنچه در طول عمر خود بتوانيد بازي كنيد ـ نرم‌افزارهاي بازي در دسترس دارد. در اين مورد نيز جدال بين كيفيت و كميت شما را در انتخاب آنها دچار سردرگمي‌ مي‌كند. اين بازي‌ها نسبتا خوب، خوش رنگ و لعاب، هوشمندانه و اعتيادآور است. بازي‌هاي آيفون4S راه خوبي براي وقت‌كشي است؛ چه 5 دقيقه باشد و چه يك ساعت. بازي‌هاي پلي‌استيشن ويتا همان تجربه و احساس كنسول بازي را ويژگي‌هاي كامل در حال حركت را دارد به كاربر مي‌دهد. از بزرگي وسعت آرشيو بازي‌هاي ويتا نيز مي‌توان دريافت كه اين كنسول‌دستي راه درازي پيش رو دارد.

برنده: پلي‌استيشن ويتا

‌‌راند5: ويژگي‌هاي ديگر

تا الان ما اين 2 وسيله را از نظر پلتفرم بازي بررسي كرديم؛ اما هر دوي آنها از بسياري ويژگي‌هاي ديگري نيز برخوردارند. هر دو مصرف‌كننده و پخش‌كننده محتواي رسانه‌اي بوده و اگرچه ويتا نمي‌تواند با صفات موروثي آيپاد اپل كه به آيفون به ارث رسيده و غناي استريم محتوا و پويايي برنامه‌هاي كاربردي آن به رقابت بپردازد، به واسطه استفاده از برنامه‌هاي كاربردي خاص شركت سوني ـ براي گوش دادن به موزيك و پخش ويدئو ـ اين كارها را به نحو احسن انجام مي‌دهد. همچنين هر دوي آنها از موهبت داشتن دوربين‌هاي رويي و پشتي برخوردارند. دوربين پشتي آيفون 4S به طور قطع بهترين دوربيني است كه در حال حاضر در دسترس تلفن‌هاي همراه هوشمند قرار دارد. هر چه درباره دوربين‌هاي ويتا كمتر بگوييم، بهتر است. شما بهترين مورد استفاده آنها را در بازي‌هايي كه از ويژگي واقعيت مجازي سود مي‌برند، خواهيد يافت. واقعيت ديگر در مورد آيفون 4S اين است كه به عنوان تلفن‌همراه، پهنه وسيعي از نرم‌افزارهاي app غير بازي را در دسترس دارد. اما بايد با اين واقعيت نيز مواجه شويد كه آيفون يك وسيله بسيار گران‌قيمت است.

برنده: آيفون 4S

‌‌‌و سرانجام برنده نهايي

اگر پلي‌استيشن ويتا نمي‌توانست خود را به عنوان يك پلتفرم بازي مطرح كند، آن موقع بود كه حسابي به دردسر مي‌افتاد. خوشبختانه سوني از اين مطمئن است كه پلي‌استيشن ويتا، بهترين راه بازي با گيم‌هاي سطح بالاست، آن هم هنگامي كه دور از منزل هستيد. بازي‌ها روي صفحه‌نمايش بزرگ و غني از رنگ ويتا بهتر به نظر مي‌آيد و تعداد كنترل‌هاي فيزيكي آن دنيايي از پاسخگويي و راهكار‌هايي سريع در بازي را به روي شما مي‌گشايد. البته شما نمي‌توانيد حجم وسيعي از بازي‌ها و نرم‌افزارهايي را كه در App Store اپل براي آيفون فراهم است براي ويتا بيابيد؛ اما در بازي با پلي‌استيشن ويتا در همان ژرفاي بازي كه از پيش در بازي با كنسول‌هاي بازي حس كرده‌ايد، غرق مي‌شويد.


http:‌/‌‌/‌www.thegameraccess.com

http:‌/‌‌/‌www.touchgen.net

http:‌/‌‌/‌www.gadgetreview.com



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

بالاخره پس از 2 سال انتظار در چهارم اردیبهشت نگارش نهایی سيزدهمین نسخه فتوشاپ یعنی CS6 به صورت رسمی ‌ارائه شد. این اتفاق پس از ارائه نسخه آزمایشی آن حدود 2 ماه پیش بود كه در شماره‌های گذشته اشاره‌ای مختصر به ویژگی‌های نوع جدید آن كردیم.تقریبا كمتر كسی را می‌توان پیدا كرد كه آشنایی مختصری با دنیای رايانه داشته باشد، ولی اسمی‌از فتوشاپ به گوشش نخورده باشد. این موضوع به مدد قریب به ربع قرن سابقه این نرم‌افزار عظیم در زمینه كار روی تصاویر است. اینك با ارائه آخرین نسخه نرم‌افزار فتوشاپ، شركت ادوب تحولی عظیم در این نرم‌افزار به وجود آورده است؛ اتفاقی كه در نسخه‌های پیشین فتوشاپ كمتر به چشم می‌خورد و در هر نسخه فقط شاهد پیشرفته‌شدن ابزارها بوديم و تغییر عمده‌ای در نرم‌افزار مشاهده نمی‌كردیم. اما با ارائه این نسخه فتوشاپ، مهندسان شركت ادوب نشان دادند در طول این دو سال فعالیت توانسته‌اند تغییرات شگرفی را در ابزارها و كارایی‌ها این نرم‌افزار به وجود آورند، به صورتی كه نزدیك به 1800 آیكون جدید و 250 شكل كرسر ماوس به محیط كاربری آن افزوده شده است. در واقع فتوشاپ ديگر صرفا یك نرم‌افزار ویرایش تصویر نیست، بلكه تركیبی از نرم‌افزارهایی چون فلش، این‌دیزاین، ایلیستریتور و افتر افكت است كه توانایی‌های آن را تا حد فراوانی افزایش می‌دهد. اگر فتوشاپ CS2‌ را مبدا بررسی قرار دهیم، در این نسخه نزدیك به 60 قابلیت و ویژگی جدید اضافه شده كه در مقابل 34 قابلیت CS5، 18 قابلیتCS4 و 11 قابلیت CS3 شاهد تغییرات فراوانی در آن هستیم.ملموس‌ترین تغییر این نسخه درباره كاربری آن رخ داده و با تغییر رنگ محیط برنامه به رنگ تیره و جمع‌تر‌شدن منو‌ها و پنجره‌های محیط كاری، تمامی‌حواس و تمركز كاربر روی پروژه متمركز می‌شود.از مهم‌ترین ویژگی‌های آخرین نسخه فتوشاپ كه جلب نظر می‌كند، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

‌‌ـ‌ رابط كاربری تیره به منظور خستگی كمتر چشم و تمركز بیشتر كاربر

‌‌ـ‌ افزوده شدن بخشی با عنوان نوع لایه (Kind)، در پنل لایه‌ها

‌‌ـ‌ افزایش قابلیت‌های ویرایش ویدئویی

‌‌ـ‌ فضاهای كاری بیشتر (Workspace)

‌‌ـ‌ سهولت در سه‌بعدی‌كردن اجزا

‌‌ـ‌ افزوده‌شدن فیلترهای تازه‌ای به مجموعه Blur

‌‌ـ‌ كار با خطوط نقطه‌دار و ابزارهای پركاربرد در استفاده از وكتورها

‌‌ـ‌ افزایش سایز برخی قلم‌ها به 5000 پیكسل

‌‌ـ‌ اسلایدر تنظیم روشنایی و كنتراست در حال كار كردن در Texture

‌‌ـ‌ نمایش نمونه سایز‌ها برای ابزار‌های Eyedropper

‌‌ـ‌ حالت جدید برای Eyedropper برای انتخاب لایه جاری

‌‌ـ‌ پشتیبانی از فرمت BIGTIFF

‌‌ـ‌ پشتیبانی از فرمت تصاویر سه بعدی JPS و PNS (دو تصویر برای یك تصویر)

‌‌ـ‌ اضافه شدن منو‌هایی كه با آنها می‌توان تاثیر لایه‌ها را یافت

‌‌ـ‌ اضافه كردن tooltip به لایه‌ها

‌‌ـ‌ قابلیت تغییر رنگ برچسب لایه‌های چندگانه

‌‌ـ‌ ابزار جدید براي ویرایش عكس‌ها با فرمت RAW

‌‌ـ‌ و...

نسخه 13 نرم‌افزار فتوشاپ نیز همانند نسخه‌های پیش در 2 نگارش معمولی با قیمت 699 دلار و حرفه‌ای Extended با قیمت 999 دلار ارائه شده كه البته برای كاربران حرفه‌ای محصولات ادوب كه از چند نرم‌افزار شركت ادوب استفاده می‌كنند، مجموعه‌هايی در 6 حالت زیر ارائه شده است:

1‌‌ـ‌ Standard Design: برای طراحان گرافیست با 6 عنوان نرم‌افزار با قیمت 1299دلار

2‌‌ـ‌‌ Web Premium & Design: برای طراحان گرافیست و طراحان وب با 9 عنوان نرم‌افزار با قیمت 1899 دلار

3‌‌ـ‌ Production Premium: برای فیلمسازان با 11 عنوان نرم‌افزار با قیمت 1899 دلار

4‌‌ـ‌‌ Master Collection: مجموعه كلی شامل 16 عنوان نرم‌افزار با قیمت 2599 دلار

5‌‌ـ‌‌ Creative Cloud: لایسنس آنلاین مجموعه محصولات فتوشاپ شامل تمامی ‌نرم‌افزارهای شركت ادوب (23 عنوان) با حق اشتراك ماهانه 99/49 دلار

جالب‌ترین خبر در مورد نسخه جدید فتوشاپ انتشار نسخه خاورمیانه با امكان تایپ مستقیم فارسی به صورت پیشفرض، همزمان با نسخه اصلی است كه از همان ابتدا با امكان تایپ فارسی در آن لذت یك طراحی واقعی بدون دردسر را فراهم می‌آورد.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

آیا تا به حال درباره واقعیت مجازی فكر كرده‌اید؟ حقیقتا وقتی كلمه واقعیت مجازی را می‌شنوید یاد چه چیزی می‌افتید؟ در حال حاضر در خیلی از مكان‌ها با واژه VE) virtual environment) مواجه می‌شوید، شاید این فكر به ذهن شما خطور كند كه معنی دقیق این كلمه چیست؟ آیا همان واقعیت مجازی است یا مطلب متفاوت‌تری است؟ به صورت كوتاه و مختصر باید بگویيم كه virtual environment همان واقعیت مجازی است و در بسیاری موارد این دو كلمه به یك معنا به كار برده می‌شوند.معنای دقیق این فناوري استفاده از رايانه برای شبیه‌سازی دنیای سه‌بعدی است. در حقیقت این شبیه‌سازی باید به نحوی صورت پذیرد كه شما به عنوان كاربر این فناوري تصور كنید كه در دنیای مجازی قرار دارید. برای ایجاد چنین فضایی كه عینا مشابه واقعیت باشد و بتواند حس حقیقی بودن را به شما بدهد، گروهی از دانشمندان و مهندسان با همكاری هم مجموعه‌ای از ابزار‌ها و برنامه‌ها را طراحی كرده‌اند كه در كنار هم چنین فضایی را برای شما به عنوان بیننده ایجاد كند. پس در حالت كلی می‌توان گفت كه تصاویر سه‌بعدی كه از لحاظ اندازه مشابه دنیای واقعی است، در حالی كه در دنیای مجازی ساخته شده‌ به معنای virtual environment است.در دنیای واقعیت مجازی شما به عنوان كاربر این حس را دارید كه در همان فضای شبیه‌سازی شده قرار گیرید یا به عبارتی در همان فضا غرق شوید. برای بهتر ایجاد كردن این حس، حتی ممكن است به شما این امكان داده شود كه بتوانید با این دنیای مجازی interact كنید. به بیان دیگر دنیای مجازی شما را به درون خود می‌برد، به طوری كه حتی ممكن است از دنیای واقعی اطرافتان غافل و محو این دنیای درونی شوید.

یكی از دانشمندان علوم رايانه به نام جاناتان استور دنیای مجازی را احساسي معنا می‌كند كه گويي شما در دنیای تعریف‌شده در درون رايانه حضور دارید، به جای این‌كه در دنیای حقیقی اطرافتان قرار داشته باشید. در كنار این مطالب، این دانشمند اضافه كرده است كه شما به 2 دلیل در این دنیای مجازی اطراف غرق می‌شوید، یكی به دليل عمق اطلاعات انتقال داده شده به شما و دیگری وسعت این اطلاعات. اولین دلیل یا همان عمق اطلاعات شامل مقدار و كیفیت بالای سیگنال‌های اطلاعاتی است كه از طریق رايانه به شما به عنوان كاربر منتقل می‌شود. همین روش باعث می‌شود شما احساس نزدیكی بیشتری با اين محيط داشته باشید و علاقه‌تان به حضور در آن بیشتر شود. این بحث شامل resolution بالای تصاویر تولید شده، پیچیدگی تصویر‌های تولید شده و دیگر تجهیزات صوتی است كه تمام این محیط مجازی را تشكیل می‌دهد. این دانشمند اضافه كرده است كه پهنای اطلاعات جابه‌جا شده به تعداد بعد‌هایی كه این محیط در آن تعریف می‌شود بستگی دارد؛ یعنی هر قدر این بعد‌ها بیشتر باشد، محیط مجازی تعریف‌شده به واقعیت نزدیك‌تر خواهد بود. پس چنانچه این دنیای مجازی بتواند تمام حواس چندگانه شما را همزمان جذب كند و تصویر مورد نظر را نشانتان دهد، در حقیقت توانسته اطلاعات را با وسعت بسیار زیادش به شما انتقال دهد. اغلب دنیا‌های مجازی طراحی شده تنها 2 حس بینایی و شنیداری كاربران را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد؛ در حالی كه بسیاری از دانشمندان به دنبال راهكارهایی برای تحت‌تاثیر قرار دادن حس لامسه كاربران خود هستند تا از این طریق بتوانند كاربر را بیشتر در درون خود غرق كنند. این مدل از سیستم‌ها كه به همكاری شما به عنوان كاربر نياز دارد، سیستم‌های haptic نامیده می‌شود. البته این همكاری می‌تواند هم به صورت لمسی باشد و هم انجام كار‌هایی خاص.برای این‌كه این دنیای طراحی شده طبیعی جلوه كند، باید برای كاربر این امكان فراهم شود تا در دنیایی با ابعاد واقعی مواجه شود و بتواند زاویه دید خود را به آسانی تغییر دهد تا به آسانی تصویر مورد نظر را تماشا كند. مثلا اگر درون تصویر اتاقی با یك ستون در وسط آن نمایش داده می‌شود، باید این امكان برای كاربر فراهم شود تا بتواند ستون را از هر زاویه‌ای كه خواست مشاهده كند. به عبارتي ديگر تصویر باید بر اساس شیفت‌هایی كه كاربر در حین تماشای زاویه‌های مختلف ستون می‌دهد بچرخد و مناظر متناسب با همان زاویه را نمایش دهد. به همین دليل در هر ثانیه باید حدود 20 تا 30 فرم برای هر تصویر نمایش داده شود، این حداقل مقداری است كه دنیای مجازی مورد نظر نیاز دارد تا بسیار طبیعی جلوه كند.در دهه 90 كمتر كسی به این فكر می‌كرد كه دنیای مجازی بتواند از نمایش تعداد محدودی شكل به صورت چند بعدی گامی ‌فراتر گذارد، ولی تمام این تصورات تغییر یافت؛ چرا كه صنعت‌ بازی‌سازی بویژه در اين زمينه پیشرفت‌های بسیاری كرد تا جایی كه می‌توانید براحتی بازی‌ها، فیلم‌ها و دیگر ابزار‌های سرگرم‌كننده اینچنینی را با كمك دنیای مجازی تماشا كنید.ولی این دنیا تنها به چنین ابزار‌هایی محدود نشد و كمی ‌جلوتر رفت تا جایی كه بسیاری از مشاغل نيز توانستند از آن استفاده كنند؛ مثلا یك مهندس معمار می‌تواند ساختمان مورد نظر خود را به این طريق ایجاد كند. این یعنی خریدار این طرح می‌تواند با كمك این فناوري درون ساختمان ساخته نشده جستجو كند تا ببیند علاقه‌ای به خرید آن دارد یا نه!از طرف دیگر سازندگان خودرو توسط این دنیا مدل جدید محصولات خود را تولید می‌كنند، پیش از آن‌كه حتی قطعه‌ای فیزیكی از طرح را ساخته باشند. با تولید این مدل از ماشین یا همان prototype خودروي اصلی، كمپانی سازنده می‌تواند به آسانی مدل مورد نظر را آزمايش كرده و نتایج لازم را به دست آورد. این كار باعث می‌شود مرحله تولید كم‌هزینه‌تر شود و نتایج حاصل از آن بهتر باشد.علاوه بر آن، این دنیا در زمینه پزشكی نیز كاربرد‌های زیادی دارد. مثلا پرستاران می‌توانند با كمك دنیای مجازی آموزش‌های لازم در زمینه یاری‌رساندن به بیماران را طی كنند یا دكتر‌ها می‌توانند به آسانی بیماری‌ بیماران مجازی‌شان را تشخیص دهند و اگر لازم بود آنها را تحت عمل جراحی قرار دهند. اولین عمل جراحی روباتیك كه با كمك این فناوری انجام گرفت، سال 1998 در يكي از بیمارستان‌های پاریس بود.در نهایت چنانچه در هیچ‌كدام از این موارد ذكر شده از دنیای مجازی استفاده نشود، در ارتش كارهای زیادی می‌توان انجام داد؛ كارهایی چون شبیه‌سازی ماشین‌های جنگی یا ساختن صحنه حقیقی میدان جنگ و ارائه آموزش‌های لازم به سربازان. در حقیقت این سیستم‌ها بسیار مطمئن بوده و هزینه كمتری در مقایسه با آموزش‌های لازم در دنیای حقیقی به خود اختصاص می‌دهد. سربازانی كه با اين روش آموزش دیده‌اند عینا مشابه دیگر سربازان می‌توانند با دشمن حقيقي مبارزه كنند.



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

 

اصغر حاجي سقطي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه علم و صنعت ايران، انرژي‌هاي تجديدپذير را در 7 گروه انرژي‌هاي خورشيدي، بادي، زمين گرمايي، بيوماس يا زيست توده، امواج دريا و جزر و مد تقسيم‌بندي مي‌كند و با اشاره به اين‌كه هم‌اكنون انرژي خورشيدي به 2 صورت حرارتي و نوري در قالب فناوري فتو ولتائيك مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌گويد: در حال حاضر مي‌توان از سيستم‌هاي گرما خورشيدي با استفاده از گرد آورده‌ها يا كلكتورهاي خورشيدي براي مقاصد گوناگون مانند سيستم‌هاي حرارتي و برودتي جهت تهيه آب گرم،آب شيرين كن يا آب مقطرگيري، سرمايش يا گرمايش ساختمان، انتقال و پمپاژ آب، سيستم توليد فضاي سبز يا گلخانه، خشك‌كن و اجاق‌هاي خورشيدي، خوراك‌پز، سردكن‌ها يا چيلرهاي جذبي و نيروگاه‌هاي خورشيدي و از سيستم فتوولتائيك براي تبديل انرژي خورشيدي به انرژي الكتريكي استفاده كرد.وي مي‌افزايد: ميزان تابش انرژي خورشيدي به زمين بسيار بيشتر از انرژي مصرفي كل سياره زمين است؛ يعني اگر بتوان اين تابش را به صورت مختلف گردآوري، جذب و ذخيره كنيم ديگر به هيچ نوع سوخت فسيلي يا اتمي كه گرفتاري‌هاي زيست‌محيطي فراواني در پي دارند، نياز پيدا نخواهيم كرد.حاجي سقطي اشاره مي‌كند كه 2 نقطه در جهان يعني صحراي استراليا و كوير مركزي ايران بيشترين ميزان تابش خورشيد در طول سال را دارند. او با اشاره به موقعيت خاص منطقه كوير ايران مي‌گويد: منطقه كوير ايران شرايط خاصي دارد كه اگر بتوان انرژي حاصل از خورشيد را در اين منطقه جمع‌آوري كرد تا براي تبديل آن به انواع مختلف انرژي مصرفي مانند برق يا گرما بهره ببريم. جوابگوي تمام انرژي مصرف دنيا خواهد بود.به گفته او خوشبختانه هم‌اكنون براساس موقعيت جغرافيايي كشور مي‌توان به طور متوسط در مناطق جنوبي مانند بندرعباس در هر مترمربع حدود 7 كيلو وات ساعت از انرژي خورشيدي استفاده كرد. حاجي سقطي مي‌گويد: مثلا در هر متر مربع شيراز حدود 6 كيلو وات ساعت، در تهران 5 كيلو وات ساعت و در آذربايجان 4 كيلو وات ساعت مي‌توانيم از طريق گردآورنده‌ها، انرژي خورشيدي را جمع‌آوري و جذب كنيم. اين رقم نسبت به ساير كشورهاي اروپايي قابل توجه است، زيرا اغلب كشورهاي اروپايي آفتاب خيز نيستند. به عنوان مثال كشور سوئد درفصل تابستان 20الي 21 ساعت روز و در فصل زمستان20 الي21 ساعت شب دارد. در صورتي كه ما در كشورمان حدود 3000 ساعت در ماه روز آفتابي داريم كه به ما امكان مي‌دهد از تجهيزات خورشيدي استفاده و انرژي خورشيدي را به صورت‌هاي مختلف گردآوري كنيم.

پديده گرمايش كره زمين

حاجي‌سقطي ارزان بودن سوخت‌هاي فسيلي مانند گاز، نفت و بنزين در كشور را مهم‌ترين علت توسعه‌نيافتگي انرژي‌هاي پاك در كشور مي‌داند و با اشاره به معضل آلودگي محيط زيست ناشي از سوخت‌هاي فسيلي مي‌گويد: در حال حاضر ميانگين دماي كره زمين 11 درجه سانتي‌گراد است. پيش‌بيني شده است اگر اين عدد به 14 درجه سانتي‌گراد برسد، كل كوه‌هاي يخ اقيانوس منجمد شمالي و جنوب آب مي‌شود. طبيعتا آب شدن اين يخ‌ها باعث مي‌شود سطوح آب دريا و اقيانوس‌ها حدود يك مترمربع افزايش يابد. همين مقدار كافي است كه سيلاب‌هاي شديدي در بخش‌هاي مختلف كشورهاي كره زمين اتفاق بيفتد و بهترين شهرهاي ساحلي زيرآب برود و فجايع بسيار تخريب‌كننده‌اي به وجود آيد.

نكته: علت ضعف ايران در استفاده از انرژي‌هاي‌پاک، ‌ ‌علاوه بر وجود ‌انرژي‌هاي فسيلي ارزان‌قيمت به دليل فقدان‌فرهنگ كار تيمي در‌ كشورمان است

عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت اظهار مي‌كند: براي پيشگيري از اين امر 192 دولت عضو سازمان ملل متحد متعهد شدند طي 4 سال آينده برنامه‌هايي براي كنترل عوامل مخرب محيط‌زيست ارائه ‌كنند. يكي از اين تعهدات عزم كشورها براي استفاده از منابع انرژي پاك و تجديدپذير مطابق يك برنامه زمان‌بندي است.

ريشه دواندن باوري اشتباه در اذهان

دكتر داوود فدايي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير با تاكيد بر باور غلط عموم مردم نسبت به گران بودن انرژي خورشيدي مي‌گويد: گران بودن انرژي خورشيدي تصور غلطي است كه در اذهان عموم مردم ايجاد شده است، زيرا حدود 10 سال گذشته به ازاي هر وات برق كه از خورشيد تامين مي‌شد بايد 11 دلار مي‌پرداختيم در صورتي كه امروزه بايد كمتر از يك دلار بپردازيم يعني طي اين 10 سال بيش از 10 برابر ارزان‌تر شده است و از سويي ديگر سيستم‌هاي خورشيدي حداقل 20 سال کارايي دارند. در حال حاضر تجهيز شدن به اين سيستم معادل يک ميليون تومان هزينه مي‌برد که طي 10 سال، سالي معادل 100 هزار تومان و ماهي 10 هزار تومان مي‌شود.وي مي‌افزايد: هرچه به سمت آينده پيش مي‌رويم با پيشرفت تکنولوژي، هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري تجهيزات خورشيدي کمتر و کيفيت و بازده آن نيز بيشتر مي‌شود؛ بنابراين حرکت کشور به سمت انرژي خورشيدي و بهره‌برداري از آن و حرکت کردن به طرف کاربردي کردن اين نوع از انرژي‌ها، يک ضرورت است نه انتخاب.

اما و اگرهاي استفاده از اين انرژي

فدايي با اشاره به سطح پژوهش‌هاي کشور در زمينه به‌کارگيري از انرژي خورشيدي و ساير انرژي‌هاي پاک مي‌گويد: در تمام دنيا، 80 درصد انرژي و سرمايه صرف پژوهش‌هاي کاربردي براي جوابگويي نيازهاي جامعه و 20 درصد آن صرف پژوهش‌هاي بنيادين مي‌شود، اما متاسفانه در ايران نقطه مقابل اين عمل صورت مي‌گيرد، يعني 80 درصد بودجه‌ها صرف هزينه دانشگاه‌ها و پژوهش‌هاي بنيادين و 20 درصد صرف کارهاي کاربردي مي‌شود. اين واقعا تاسفبار است که هنوز نظام آموزش عالي کشور چاپ مقاله ISI را عامل ارتقاي استادان خود قرار داده، به جاي اين‌که از استاد بپرسد اين طرح چه ميزان از نيازهاي مردم جامعه را پاسخگوست.به گفته رئيس انجمن صنايع خورشيدي ايران، براساس برنامه چهارم توسعه بايد تا سال 1388، 500 مگاوات توان مصرفي كشور از انرژي‌هاي تجديدپذير تامين مي‌شد که متاسفانه فقط 38 درصد آن عملي شد و کسي نيز پاسخگو نيست که چرا 62 درصد آن باقي‌مانده است.وي به چرايي اين موضوع مي‌پردازد و مي‌گويد: يکي از علت‌هاي آن، نظارت نداشتن و پيگيري نکردن اين موضوع به علت توسعه‌نيافتگي در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير است. علت ديگر نيز نبود راهبرد استراتژيک است. متاسفانه هنوز در طرح جامع انرژي کشور، مصوبه‌اي اعلام و تصويب نشده است که در سبد انرژي کشورمان چند درصد انرژي مورد نياز بايد از انرژي خورشيدي تامين شود.فدايي بهره نگرفتن از توان نيروي انساني متخصص، ساختار اجرايي و نظارتي ضعيف را نيز از ديگر دلايل اجرايي نشدن اين طرح مي‌داند و مي‌افزايد: همچنين تناسب نداشتن اهداف تعيين شده با توان مديريتي موجود يکي ديگر از اين دلايل است، زيرا هدف برنامه‌هايمان بايد داراي يک‌سري شاخص‌هايي باشد، يعني هدف معين، قابل اندازه‌گيري، دست‌يافتني و واقعگرايانه و زمان‌دار باشد، اما متاسفانه در برنامه‌هايمان بيشتر آرزوهايمان را بازگو مي‌کنيم.وي تصريح مي‌كند: اگر ما هم‌اکنون در بخش داشتن انرژي‌هاي پاک، کمرنگ‌تر و كم‌كارتر از حتي همسايه‌هاي خود هستيم، به اين علت است که علاوه بر داشتن انرژي‌هاي فسيلي ارزان‌قيمت، فاقد فرهنگ كار تيمي نيز هستيم، يعني زماني که ما قصد انجام کاري را داريم، هر سازمان يا وازتخانه‌اي به فکر خود است و هر کدام پيگير کارهاي خود هستند.مثلا وزارت علوم بدون برنامه‌ريزي و نيازهاي بازار کار، دانشجو مي‌پذيرد و برايشان فرقي نمي‌کند اين فارغ‌التحصيلان کار دارند يا نه. بدين صورت هر وزارتخانه‌اي ساز خود را مي‌نوازد. هريک از اين سازها زماني مي‌تواند نوايي خوش داشته باشد که داراي رهبر ارکستر باشند. اين رهبر ارکستر در بخش انرژي، طرح جامع انرژي کشور است که تعيين مي‌کند امسال بايد 5 درصد انرژي را از منبع خورشيد تامين کنيم، اما آيا مي‌توانيم؟



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
9-4.JPG

نخستين فضاپيماي باري خصوصي جهان سرانجام دقايقي قبل از پايگاه كيپ كاناورال فلوريدا راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي شد. موشك فالكون 9 حامل نخستين كپسول فضايي متعلق به بخش خصوصي سرانجام امروز سه شنبه ساعت 3:44 دقيق بامداد به وقت آمريكا (12:14 دقيقه به وقت تهران) از پايگاه فضايي كيپ كاناورال فلوريدا به فضا پرتاب شد.كپسول فضايي «دراگون» در نخستين مأموريت خود حمل 640 كيلوگرم بار شامل تجهيزات آزمايشگاهي، قطعات سخت افزاري و غذا و لباس مورد نياز فضانوردان را به ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) منتقل مي كند.شركت خصوصي SpaceX طي قراردادي به ارزش 1.6 ميليارد دلار با ناسا، قرار است 12 كپسول فضايي باري «دراگون» را ساخته و به ايستگاه بين المللي بفرستد.اين شركت چندي قبل نيز از نمونه كپسول سرنشين دار «دراگون» رونمايي كرد كه در سال هاي آينده براي انتقال مسافران به مدار زمين مورد استفاده قرار مي گيرد.



تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 3289 3290 3291 3292 3293 ... 3356 صفحه بعد