تهيهكننده: آميتيس بازي رايان
سازنده: شركت اربطان بيست پويا
سبك: تيراندازي اول شخص
امتياز: 5/5
اگر اشتباه نكنم در نمايشگاه رسانههاي ديجيتال بود كه اولين تريلر از گيم پلي اين بازي، تكاوران دريايي، نمايش داده شد كه سبك بازي نيز به اول شخص تغيير يافته بود. طبق گفته سازندگان، آنها براي ساخت اين بازي «نداي وظيفه» را الگوي خود قرار داده و سعي كردهاند مثل آن عمل كنند؛ زيرا استانداردي عالي براي سبك مورد نظرشان محسوب ميشود. مبارزه در خليج عدن مستقل از بنياد ملي بازيهاي رايانهاي توليد شده و در عوض نيروي دريايي ارتش حامي آن بوده است. با اين حال به نظر نميرسد مسئولان محترم ارتش حاضر شده باشند حتي با نظارت خود، سلاحهاي مورد استفاده در بازي را در اختيار تيم سازنده قرار دهند تا مدلسازي و صداگذاري براي آنها راحتتر باشد. حالا پوتين كه ديگر جاي خود دارد! تا آنجا كه يادمان هست «مبارزه در خليج عدن» نه ادعاي رقابت داشت و نه سر و صدايي به راه انداخت، بلكه به قول خودشان «ما ميخواهيم بازياي بسازيم كه مخاطبان از تجربه كردنش لذت ببرند.» اين بازي با اينكه از ضعفها و كمبودهاي بارزي رنج ميبرد و با احتساب كلي كشته شدنهاي پياپي ـكه از كوتاهي در طراحي مرحله ناشي ميشود ـ تنها دو ساعت زمان براي تمام كردن نياز دارد، اما در بازار عناوين داخلي بازي بسيار خوبي است و حداقل مثل ميرمهنا مجبور نيستيد در اوج درگيري دست زير چانه بگذاريد و خشاب پر كردن را نگاه كنيد! دزدان دريايي سومالي به يك كشتي تجاري ايراني در خليج عدن حمله كرده و خدمه آن را نيز گروگان ميگيرند. حالا نوبت به تكاوران نيروي دريايي ارتش ميرسد تا جواب اين تجاوز را بدهند و با كشتن سردسته آنها يعني «اره ماهي» و آزادي گروگانها (كه ما در بازي شاهدش نيستيم!) قدرت و مهارت خود را نشان دهند. متاسفانه روايت داستان در اين بازي فاجعه است و با انجام هر ماموريت صفحه بارگذاري نمايش داده شده و ناگهان به ميان مرحله بعد ميپريد. با توجه به ساختار طراحي مراحل ـ كه به صورت راهرو است ـ فرصت خوبي در اختيار سازندگان قرار داشت تا داستان را در دل گيمپلي و مثلا از زبان يكي از افراد تيم چهارنفره بشنويم. توضيح داستان در قالب نوشته و بدتر از آن هنگام بارگذاري ـ كه خيليها با نگاه نكردن به تصوير به چشم خود استراحت ميدهند ـ منسوخ و بدترين انتخاب ممكن بوده كه متاسفانه صورت گرفته است. توضيحات ابتداي مراحل به سبك «نداي وظيفه» است. علاوه بر اين هيچ توضيحي در مورد شخصيت اصلي وجود ندارد و ما از فريادهاي فرمانده جمشيدي فقط متوجه ميشويم كه نام خانوادگي او شفيقي است. ظاهر و چهره دو تا از همتيميها نيز با شناختي كه همگان از ارتش و قوانين منظمش دارند منطبق نيست! اگر خيلي علاقه داشته باشيد كه توضيحات صفحه بارگذاري را بخوانيد در سه تا چهار بخش پيدرپي با اين جمله مواجه ميشويد، «براي موفقيت در مرحله به دستور فرمانده عمل كنيد.» مورد ديگر اين است كه در كمپ آموزشي، سازندگان خود را راحت كرده و گفتهاند «با زدن كليد F1 به راهنماي حركتها مراجعه كنيد» بهتر بود نشستن، سينهخيز يا راه رفتن و سريع دويدن در همان مرحله ابتدايي با گيمپلي شرح داده ميشد. متاسفانه طراحي مراحل آنقدر بد است كه يا از همان ابتدا شما را جلوي دشمنان قرار ميدهد يا موقعيت آنها از لحاظ تيراندازي بهتر است. در مرحله كشتي نيز كه همان اول بسمالله به دفعات كشته ميشويد؛ زيرا اصلا نشاني از آن سرباز روي عرشه كه شما را موقع رفتن به اتاق كنترل ميبيند، داده نميشود. تنوع دشمنان كم بوده اما آزاردهنده نيست و هوش مصنوعي همتيميها خيلي خوب عمل ميكند و تا حدودي همراه شما دشمنان را ميكشند. البته بد نبود اگر سازندگان در مراحل آخر كه بايد تا آمدن هليكوپتر مقاومت كرد، تغييري در بازي ايجاد ميكردند به عنوان مثال يكي از اعضاي تيم را ميشد كشت تا كمي بار احساسي به بازي تزريق شود. «مبارزه در خليج عدن» براي حرفهايها متوسط و بهانهاي يكي دو ساعته براي گذران وقت و براي آماتورها يك بازي بسيار خوب و سرگرمكننده است كه با خريد نسخه اصل آن و حمايت از سازنده و ناشر، اميدواريم عنوان بعدي آنها بيش از پيش موفق باشد.
.: Weblog Themes By Pichak :.