سازمان عکاسی جهانی در این تاریخ نامزدها و برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۱۸ را در یک مراسمی که در لندن برگزار شد معرفی کرد؛ عنوان عکاس سال به آلیس تاملینسون عکاس بریتانیایی برای مجموعهی Ex-Voto به همراه جایزهای به ارزش ۲۵ هزار دلار تعلق گرفت. این مجموعه توسط هیئت داوران برای برتری فنی، تولید زیبا و تصاویر احساسی از زیارت به عنوان یک سفر کشف و قربانی کردن به شدت مورد ستایش قرار گرفت. تاملینسون که از میان برندگان ده ردهی حرفهای این رقابتها به عنوان عکاس سال انتخاب شد در همهی ردهها عنوان دوم یا سوم را کسب کرده بود. همچنین برندگان جوایز دستهبندیهای آزاد، عکاس جوان و عکاس دانساموز سال نیز اعلام شدند.
همهی برندگان در مراسم اهدای جوایز حاضر شدند و تجهیزات عکاسی دیجیتال سونی را دریافت کردند؛ همچنین آثار آنها در کتاب برترین تصاویر سال سونی، ثبت میشود و نیز در نمایشگاه آثار برگزیده عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی لندن به نمایش گذاشته خواهد شد؛ کاندیدا هوفر نیز در این مراسم جایزهی ویژه را کسب کرد تا مجموعهی جوایز خود را تکمیل کند.
رقابتهای جوایز عکاسی جهانی سونی رقابتی متفاوت در جهان است. در دورهی یازدهم این رقابتها رکورد ۳۲۰ هزار عکس ارسالی از بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه شکسته شد که برخی از آنها بهترین عکاسیهای معاصر در سال گذشته بودهاند. نمایشگاه سالانهی جوایز لندن بهترین استعدادهای حال حاضر و نوظهور را از سراسر جهان جمع میکند و به برندگان و افراد نامبرده در لیست این امکان را میدهد که آثار خود را در مرحلهی بینالمللی به نمایش بگذارند.
عکاس سال، آلیس تاملینسون از بریتانیا
Ex-Voto نام پروژهای شخصی از تاملینسون ۴۳ ساله است که اصالتا به لندن تعلق دارد. کار تاملینسون شامل پرترههای رسمی، چشماندازهای فرمت بزرگ و کوچک، تصاویر بیجان با جزئیات ریزی از ex- votoها به عنوان باور و اعتقادی قلبی مذهبی مسیحیان (مانند قربانی کردن) است که در سایتهای زیارتی لوردس فرانسه، بالیورنی ایرلند و گرابارکا لهستان مشاهده میشود. عکاس اساسا موضوعات محیطی، تعلقات خاطر و هویتی را بررسی میکند. او اخیرا دورهی فوق لیسانس خود را در رشتهی انسانشناسی سفر، گردشگری و زیارت به پایان رسانده و با تعدادی جوایز عکاسی که دریافت کرده شناخته شده است.
عکاس دستهبندی آزاد سال؛ واسلین آتاناسوف از بلغارستان:
آتاناسوف با اثر Early Autumn از میان برندگان ده رده عنوان برندهی بهترین عکس تکی را کسب کرد و جایزهای به ارزش ۵ هزار دلار دریافت کرد؛ آتاناسوف که یک متخصص آیتی است عکاسی خود آموز بوده که عکاسی را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است. این اثر عکسی از زمستان پارک ملی بالکان مرکزی بلغارستان است.
عکاس جوان سال؛ گان جانسون ۱۶ ساله از آمریکا
از میان عکاسان ردهی سنی ۱۲ تا ۱۹ سال، مگان جانسون برای تصویری که در صخرههای نزدیک خانهاش در کانکتیکات گرفته است به عنوان برنده اعلام شد. این تصویر سیاه و سفید تنهایی بغرنج و پیچیدهای که عکاس هر روز در زندگی با آن مواجه است را نمایش میدهد.
عکاس دانشاموز سال؛ ساموئل بولداک از کانادا
بولداک به داوری دانشآموزان سراسر جهان برای مجموعهی The Burden برندهی این عنوان شد. این کار به زیبایی بار ضایعات پلاستیکی محیط زیست را نشان میدهد تا نیاز فوری به رفع این آلودگی را برجسته کند. بولداک کالج de Matane در ایالت کبک کانادا را مطرح کرد و جایزهی تجهیزات سونی به ارزش ۳۰ هزار یورو به دست آورد.
همکاری برجسته در عکاسی؛ کاندیدا هوفر
کاندیدا هوفر هنرمند آلمانی به عنوان یکی از عکاسان معاصر برای تکنیک و روش دقیقاش در عکاسی معروف است؛ پرترههای قدرتمند او از کرانه و خلاء در مجموعههایی در سراسر جهان نگهداری میشوند. این جایزه هوفر برای همکاریاش با رسانه به رسمیت میشناسد.
تمامی تصاویر برگزیده از ۲۰ آوریل تا ۶ ماه می در نمایشگاه جشنواره عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی در خانهی سامرست لندن به نمایش گذاشته شده است.
فینالیستها و برندگان ردهی حرفهای:
با استاد به اسناد وقایع فرهنگی و سیاسی سراسر جهان در جهت نمایش ماهیت آن، عکاسان زیر توسط داوران برای بهترین مجموعهی عکسها در جهان انتخاب شدند:
معماری: جیانماریا گاوا از ایتالیا با مجموعهی Buildings
نفر دوم ادگار مارتینز از پرتغال؛ نفر سوم کارنتین فولن از فرانسه.
مسائل معاصر: فردریک لرنرید از سوئد با مجموعهی Slum Ballet
نفر دوم ارگارت میتچل از بریتانیا؛ نفر سوم آلفینو توماسینی از سوئیس
اخبار و حوادث معاصر: مُحد سامسول مُحد سعید از مالزی با مجموعهی Life Inside the Refugee Camp
نفر دوم لوئیس هنری آگودلو کانو از کلمبیا؛ نفر سوم راسموس فلیندت پندرسن از دانمارک.
اکتشاف: آلیس تاملینسون از بریتانیا با مجموعهی Ex-Voto
نفر دوم آنتونی جیبوتا از ایتالیا؛ نفر سوم ماریا پترنکو از اوکراین.
منظره و چشمانداز: لوکا لوکاتلی از ایتالیا با مجموعهی White Gold
نفرم دوم روهان ایرلی از ایرلند؛ نفر سوم توماس پادلو از لهستان.
حیات وحش و جهان طبیعی: رزلنا رومیستلا از ایتالیا با مجموعهی Deep Land
نفر دوم مایک دوبرونر از آمریکا؛ نفر سوم آندریو کوئیلتی از استرالیا.
ورزش: بالاز گاردی از مجارستان با مجموعهی Buzkashi
نفر دوم بهنام سهوی از ایران؛ نفر سوم متیو آرملینی از ایتالیا.
اشیاء بیجان: ادگار مارتینز از پرتغال با مجموعهی Siloquies and Sililoquies on Death, Life and Other Interludes
نفر دوم تریستان اسپینسکی از آمریکا؛ نفر سوم ورنر آندرسون از نروژ.
رقابتهای عکاسی جهانی سونی
هدف از جوایز عکاسی جهانی سونی، ایجاد یک بستر برای توسعه مستمر فرهنگ عکاسی است؛ این رقابتها برای شناخت و ترویج پیشرفتهای بزرگ عکاسی و استعدادهای نوظهور برگزار میشود.
سونی متعهد به حمایت از عکاسی جهانی است و در این راستا نه تنها تامین جوایز را بر عهده گرفته، بلکه به برندگان کمکهای مالی ۳۵۰۰ دلار برای رقابتهای دانشجویی و ۷۰۰۰ دلار برای رقابتهای حرفهای برای توسعهی پروژههای شخصیشان اهدا میکند.
در ادامه برخی از آثار برگزیدهی این دوره از رقابتها را مشاهده میکنید؛
عکس سال
عکس از آلیس تاملینسون، بریتانیا،عکاس سال و برندهی دستهی حرفهای اکتشاف در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: بینام از مجموعهی Ex-Voto
توضیحات مجموعه: دستنوشتهای متبرک و تا شده که در شکاف صخرهها پنهان میشود یا بر روی سنگها بهصورت سیاه قلم حکاکی میشود. یا روبانی که بر شاخههای شمع پیچیده شده؛ اینها همه اعتقاداتی مذهبی هستند که به عنوان Ex-Voto شناخته میشوند و در وبسایتهای زیارتی مسیحی جهان یافت میشوند. اغلب به صورت ناشناخته و پنهان از دید جایگذاری میشوند و زائران از آن برای القای امیدواری و قدردانی استفاده کرده و روایتی ملموس بین فرد، طبیعت و ایمان ایجاد میکنند. با توجه به سایتهای زیارتی لوردس فرانسه، بالیورنی ایرلند، و گرابارکا لهستان این پروژه شامل پرترههای رسمی، چشماندازهای فرمت بزرگ و کوچک و جزئیاتی از اشیاء بیجان و نشانگر های پشت سر شخص است. این تصاویر که با دوربین فیلمبرداری فرمت بزرگ ۵×۴ گرفته شدهاند یک سکوت منحصر به فرد را نشان میدهد و بازتابی از کیفیت مرموز و نامحدود از نظر زمانی در تفکرات معنوی بزرگ این سایتها است. افراد و مناظر در جایگاه تاریخ، خاطره و مکان با یکدیگر ادغام شدهاند. تمامی این تصاویر بینام هستند و در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷ گرفته شدهاند؛
عکس سال در دستهبندی آزاد
عکس از واسلین اتاناسوف، عکاس دستهبندی آزاد ، طبیعت و منظرهی سال در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: پاییز با رنگهای منحصر به فرد خود شروع به تزئین درختان بالکان کرده است؛ پارک ملی-بالکان مرکزی، بلغارستان.
عکس سال، ثبت شده توسط عکاس جوان
عکس از مگان جنسون، ایالات متحدهی امریکا، عکاس جوان سال در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: جانسون میگوید:
این عکس را در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ بر روی صخرههای نزدیک خانهام گرفتهام. آن را با دوربین آیفون ۷ و با این تفکر گرفتم که «زندگی در حالت سیاه و سفید جزئیات بیشتری برای من دارد». این تصویر وضعیت و حالت مرا در خانه و مدرسه به خوبی نشان میدهد؛ علارغم وجود خانواده و دوستان اجتماعی اطرافم من اغلب خودم را تنها حس میکنم و از بعدی خارج از مسائل به تماشای آنچه در اطرافم میگذرد نشستهام. نگاه اجمالی بر درختان شکلگرفته روی صخره نشاندهندهي شجاعتیست که این درختان برای بودن در جامعهی امروزی به خود گرفته اند؛ درحالی که هر لحظه ممکن است سقوط کنند.
عکس سال، ثبت شده توسط عکاس دانشآموز
عکس از ساموئل بولداک، کانادا، عکاس دانشاموز سال در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات سری: بولداک اظهار کرد:
مجموعهی عکسهای من به صورت خلاصه شامل تصاویر شاعرانهای میشود که نشاندهندهی افرادی در حال حمل ضایعات پلاستیکی محیط زیست هستند؛ به کمک این تصاویر من میخواهم که ما باید بدون توجه به سرعت زیاد یا کند آلودگی محیط زیست اقداماتی را برای رفع آن انجام بدهیم. تعهدی که کاراکترهای درون تصاویر دارند امید به تغییرات را در رابطه با انباشته شدن این ضایعات در محیط زیست ایجاد میکند و این منطقهی زمستانی پهناور مقایسهای میان حجم این زبالهها و کوچکی محیط را نشان میدهد. من این فرایند خلاقانه را به کمک سه استراتژی هدایت کرده ام: آگاهی از آنچه باید برای مقابله با این آلودگی انجام شود؛ دخالت انسان برای راهحلی بادوام و واقعبینانه در راستای جلوگیری از آلودگی و طراحی مجدد به کمک همکاری شخصیتها برای تولید مرحلهای تصاویر. این تصاویر در فوریه ۲۰۱۸ در ناحیه سنت لورنس ایالت کبک در کانادا گرفته شدهاند. شخصیتهایی که در این تصاویر مشاهده میکنید دوستان، آشنایان و افرادی از محیط بازیافت هستند که پذیرفته اند در این پروژه همکاری کنند؛ در هر برخورد من مسائل مربوط به این پروژه و تاثیراتی که زبالهها بر محیط زیست میگذارند را توضیح میدادم.
جایگاه اول، با موضوع معماری
عکس از جیانماریا گاوا، ایتالیا، اولین مکان،رقابتهای ردهی حرفهای جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: نوامبر ۲۰۱۷؛ وین، اتریش.
توضیحات مجموعه: جانماریا در اینباره میگوید:
به دلیل اینکه این ساختمان دارای معیارهای مناسبی برای پروژهی «ساختمانها» بود. این تصویر با سهپایه ثبت شده.
توضیحات مجموعه: پروژهی ساختمانها تحقیقی درمورد اشکال ابتدایی معماری بوده است؛ هنگامیکه عناصر به کار رفته در آن حذف میشوند سازهها به شکل جامد هندسی خالص ظاهر میشوند و به همین دلیل قابل سکونت نیستند. بههرحال این ساختمانها درمورد عملکرد و دسترسی معماری در فضای عمومی و خصوصی ایجاد میکند.
جایگاه اول، با موضوع مسائل معاصر
عکس از فردریک لرنرید، سوئد، جایگاه اول حرفهای، مسائل معاصر، رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: لواندا و وندی برای شروع کلاس درس که در گوشهای از خانه برگزار میشود با عجله لباسهای خود را عوض میکنند.
توضیحات مجموعه: هر چهارشنبه در آکادمی Spurgeons دانشاموزان مدرسهای در میانهی پیچوخمهای کوچهها و خیابانهای کمعرض کیبرا میز و صندلیهای کلاس را خارج میکنند و کف زمین را جارو میزنند؛ یونیفرم مدرسه را به رنگ روشن تغییر دادهاند. هنگامیکه مایک کامایا معلم کلاس وارد میشود دانشاموزان در موقعیتهایشان قرار گرفته و یک دست خود را بر روی دیوار بتونی که زمانی میلهی باله در آنجا بوده است قرار میدهند؛ موسیقی کلاسیک نیز از یک اسپیکر کوچک قابل حمل پخش میشود و سپس کلاس شروع میشود.
کلاس باله بخشی از موسسهی خیریه هنر کودکان انو آفریقا است؛ این موسسهی خیریه پروژههای آموزشهای هنری برای کودکانی که در شرایط نامساعدی در کنیا زندگی میکنند را اجرا میکند. در نایروبی آنها با دو مدرسه در کیبرا و یک مدرسه در ماتار یکی دیگر از مناطق روستایی نزدیک شهر همکاری میکنند. رقص راهی برای کودکان است که خود را مطرح کنند و اعتماد به زندگی و اعتقاد به اینکه آنها میتوانند در آینده به شخص بزرگی تبدیل شوند در آنها تقویت شود. برخی از این کودکان در حال حاضر در استودیویی به نام «مرکز رقص کنیا» در ناحیهای سطح بالا چندین روز از هفته به رقص میپردازند و در یک مدرسه شبانهروزی زندگی میکنند و به لطف این روند خود را از شرایط سخت و ناملایمات فقر دور میکنند.
جایگاه اول، با موضوع خلاقت
عکس از فلوریان رویز، فرانسه، عکاس خلاق در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات مجموعه: رویز بیان میکند:
در این چشمانداز برفی ارتفاعات فوکوشیما من از محنت تابش نامرئی تصویربرداری کردهام؛ با الهام از نقاشیهای حکاکیشدهی ژاپنی امیدوار بودم در مکانی که تابش بیشتر جمع میشود لحظات فانی و ادراکات و احساسات در حال تغییر ظبیعت را ثبت کنم.
موضوع میزان آلودگی مناظر بکرل است؛ واحدی که بیانگر انحلال اتم و تعداد جهش آن در هر ثانیه است. با یک فرایند سرکوب متمرکز من سعی داشتم تغییرات اتم را در تصاویرم نشان بدهم؛ اثرات شفاف، شکستگی ابعادبه شکلی که در حال حرکت است، یک دنیای بیثبات را نشان میدهد.
سپس یک ارتعاش برای انحراف از واقعی بودن موضوع ایجاد کردم که حضور پرتو را در تصویر نشان میدهد. این قرایند چشمانداز را بازسازی میکند و در هم میپیچد و به یک حالت دورانی و خطری تهدیدآمیز در پشت خلوص مناظر سفید رنگ منجر میشود.
جایگاه اول، با موضوع اخبار و وقایع معاصر
عکس از محد ساموئل محد سعید، مالزی، جایگاه اول ردهی حرفهای، اخبار و رویدادهای کنونی.
توضیحات عکس: ارتش بنگلادش وضعیتها را کنترل میکند زیرا پناهندگان سیاسی روهینگیایی استان راخین میانمار در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ برای دریافت کمکهای غذایی در اردوگاه پناهندگان ملوخلی منتظر هستند.
توضیحات مجموعه: روهینگیاییها قومی در ایالت راخین میانمار هستند که در ۲۰ اگوست مورد حمله قرار گرفتند؛ در طی این حمله بیش از ۴۰۰ خانه سوزانده شد و نزدیک به ۱۲۵ هزار تن از پناهندگان روهینگیا به بنگلادش کشته شدند.
سازمانهای بینالمللی ادعا میکنند که موارد نقض حقوق بشر و خلاصهی اقدامات خلاف چیزی است که ارتش میانمار گزارش کرده است. درحال حاضر از زمان ناآرامیهای ایالت راخین بیش از ۴۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش فرار کردهاند. این تصویر زندگی آنها را در اردوگاه ملوخلی واقع در بازار کاکس بنگلادش نشان میدهد.
جایگاه اول، با موضوع چشمانداز طبیعت
عکس از لوکا لوکاتلی، ایتالیا، جایگاه اول در ردهی حرفهای، رقابتهای جهانی عکاسی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: چشماندازی از درهی سنگ مرمر تورانو در آپوان آلپس ایتالیا است که یکی از غنی ترین مناطق مرمر بوده. مرمر که ما از آن به عنوان سنگ سفید بینظیری یاد میکنیم صدها میلیون سال پیش در تاریکی و فشار بسیار زیاد به متولد شد. نسلهای بسیاری یکی پس از دیگری زندگی کرده و سپس از بین رفتهاند و به آرامی در انتهای دریاهای نخستین تهنشین شدهاند. در آنجا به دلیل گرانش این اجساد لایههای روی یکدیگر را تشکیل داده و فشرده شدهاند؛ تاجایی که آن قدر سفت شدند و به بلورهای سفیدرنگ و در نهایت سنگی که ما آن را به نام مرمر میشناسیم تبدیل شدند. بعدها تکانهای پوستهی زمین کوههایی را در جنوب اروپا به وجود آورد و کف دریاها بالا آمد؛ برخی از آنها بیش از ۶۰۰۰ پا افزایش یافتند.
توضیحات مجموعه: در منطقهی مملو از سنگ مرمر ایتالیا که با نام آپوان آلپس شناخته میشود فراوانی این این سنگ بسیار چشمگیر است. این معدن از زمان روم باستان مورد استخراج قرار گرفته و مایکل آنجلو سنگتراش معروف ایتالیایی اکثر مجسمههای خود را از این سنگ ساخته و در حال حاضر به خاطر افزایش تقاضا از عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه کسب و کار این منطقه نیز رونق زیادی پیدا کرده است.
عکسهای کارگران این منطقهی باعظمت نشاندهندهی دنیای مجزای آنهاست: زیبا، خیالی و طاقتفرسا.
جایگاه اول، در موضوع طبیعت و حیات وحش
عکس از رزلنا رومیستلا از ایتالیا، جایگاه اول در موضوع طبیعت و حیات وحش، رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: لوئیجی یک جوان سیلیسی است؛ بحران اقتصادی و نرخ بالای بیکاری باعث شده که جوانان جوامع روستایی کوچک به سرزمینهایشان برگردند و به کشاورزی بپردازند؛ لوئیجی در زراعت و نگهداری از حیوانات مزارعشان به پدرش کمک میکند؛
او هر روز دستان خود را در راه کشاورزی و دامداری آلوده میکند تا مقداری پول جمع کند و با زن مورد علاقهاش که اصلاتا رومانیایی است و در هنگام کار در مزارع با او آشنا شده ازدواج کند؛ هم اکنون او میتواند هزینهس سفر بازگشتش به سیسیلی را بپردازد و یک زندگی جدید شروع کند.
توضیحات مجموعه: رومیستلا در این باره میگوید:
دیپلند نام یک سفر شخصی است که در ماه می سال ۲۰۱۶ آغاز شد؛ من با یک قاطر در مسیر جادهی قدیمی سیسیلی حرکت کردم، مسر خودم را از نبرودی شروع کردم، از مادونی و پلوریتانی عبور کردم و تمام مسیر را به سمت کوهستان سیکنی گذر کردم؛ این مسیر یک جادهي روستایی بود که برای حیوانات اهلی مسیر مناسبی بود. قبل از گسترش شبکهی جادهای مدرن این ناحیه، از این مسیر برای رفتوآمد و تجارت بین شهرها و زمینهای زراعی استفاده میشده.
تا حدود ۵۰ سال پیش قاطرها نقش مهمی در زندگی سیسیلیها ایفا میکردند و کمک و دستیاری برای کشاورزان محلی محسوب میشدند؛ با توجه به بحران اقتصادی بسیاری در حال تغییر مکان به حومهی شهر هستند؛ مخصوصا جوانی که در این برههی سخت تاریخی انتخاب شده تا با کار بر روی زمینها، کاشت محصولات محلی و دامداری و تربیت چهارپایان یک اقتصاد روستایی جدید برقرار کرده و از این طریق امرار معاش کند.
این پروژه به دو بخش تقسیم میشود: اول تحقیقی دربارهی جوامع محلی که هنوز در مناطق روستایی دورافتاده زندگی میکنند و سندی از جادههای خاکی برای گذر قاطرها که از قدیم باقی مانده است. این آخرین بروزرسانی از ۵۰ سال گذشتهی این مناطق است.
جایگاه اول، در موضوع پرتره
عکس از تام اودهام عکاس بریتانیایی، با موضوع پیکر نگاری در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: کالین انتونیِ خواننده در مجموعهی «آخرین آوازخوانها».
توضیحات مجموعه: این تصویر متعلق به اخرین آوازخوان این مجموعه است. مدتها قبل گیلبرت و جورج هنر را در انتهای شرقی لندن پایهگذاری کردند و در هر اخر هفته در گوشهای از یک رستوران آوازخوانهایی با استانداردهای جاز هنرنمایی میکردند و تماشاچیان بسیاری از انتهای شرق لندن داشتند. این کار خانمها و آقایان را سرگرم میکرد و جمعیت را در رستورانها نگه میداشت. تماشاچیان این نوع سرگرمی در طول دههها به طور چشمگیری تغییر کردهاند و تنها یک محل قانونا اجازه دارد برای احترام به این سنت همچنان این روند را ادامه بدهد، البته با تعهدی الزامی و سختگیرانه خوانندگان مهمان در کل سه بار برای هر تعطیلات آخر هفته در خانهی درخت خرمای لندن (The Palm Tree، خانهی درخت خرما یا درخت پالم خانهای عمومی در یکی از خیابانهای لندن است) در طول بیش از ۴۰ سال اجازهی این کار را داشتند.
خانهی درخت پالم با آشناییها و حرارتش با حفظ جو اصلی اروپای شرقی خود، علی رغم اعیانیسازی محله، ارزش یافتن، فشار مجلس و رستورانهای مستقلی که باعث تغییر عادات مشتریان شدهاند در جهان شهرت یافته. این یک فرهنگ غنی است اما متاسفانه به صورت یکه و منحصر به فرد باقی مانده است. اینها واقعا «آخرین آوازخوانها» هستند.
بعد از سالها درخواست، این رستوران خانوادگی به من اجازه داد که به اسناد شخصیتهای بزرگی که هنوز هم اینجا اجرا دارند دسترسی داشته باشم و از آثار این برهه از تاریخ عکسبرداری کنم و خوشبختانه این آثار به خوبی قبل باقی مانده بودند. یک اکتشاف زیبا و ستودنی که هر بازدید کنندهای آن را مورد تحسین قرار میدهد.
جایگاه اول، در موضوع ورزشی
عکس از بالاز گاردی عکاس مجارستانی، جایگاه اول در ردهی ورزشی، در رقابتهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: در مسابقات بزکشی سال جدید پارسی یا نوروز یک اسبسوار برای لاشهی بی سر یک گوساله در مزار شریف در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۷ نبرد میکند.
توضیحات مجموعه: در بزکشی که از ورزشهای ملی باستانی و ماهرانهی افغانیان است سواران برای کنترل لاشهی حیوانات که آنها را به هدف نزدیک میکند رقابت میکنند. تا ۱۶ سال پس از حملهی آمریکا به طالبان، این ورزش تحت اختیار فرماندهان حریف بود که هر کاری برای حفظ قدرت در کشورهای آشفته انجام میدهند تا داراییهای آن کشور را غارت کنند.
جایگاه اول، با موضوع اشیاء بیجان
عکس از ادگار مارتینز عکاس پرتغالی، جایگاه اول با موضوع اشیاء بیجان در رقابتهای رده حرفهای عکاسی جهانی ۲۰۱۸ سونی.
توضیحات عکس: این قطعه کاغذ مربوط به کلمهی مرگ نوشته شده در یک دفترچه یادداشت ادبی است.
توضیحات مجموعه: مباحث حدیث نفس (Siloquy) و سخن گفتن با خود (Soliloquy) در موسسهی ملی پزشکی قانونی و علوم قضائی INMLCF پرتغال ارائه شدند. بسیاری از تصاویر INMLCF مربوط به شواهد و مدارک پزشکی قانونی هستند؛ از جمله یادداشتها و نامههای خودکشی و دیگر اشیائی که در خودکشی و سایر جرائم مورد استفاده قرار میگیرند و به عنوان ابزار و عوامل آسیبشناسی شناخته میشوند. تصاویری که در اینجا آورده شده است نشان دهنده انواع کلمات نوشته شده توسط افرادی هستند که خودکشی کردهاند.
این کار بحران مربوط تحقیقات سری و آشکار را در میان موارد دیگر از جمله ارائهی دلایل اخلاقی و افشای موارد مشابه کاوش میکند. تصمیم ادگار مارتینز برای فعالیتش در موسسهی ملی پزشکی قانونی به دلیل میل و علاقهی او به برجسته کردن نقشهای نمیادین و تاریخی است که (به مفهوم مدرنیته) در گفتمانهای قضائی و تکرارهای علمی، نمایش، تحلیل و بررسی مرگ و جسد به رسمیت شناخته شدهاند.
در این حین، هنرمند عکاس با تعدی در موقعیتهایی که بر عهدهی شخصیتهای علمی (پزشکی، قضائی و تفکری) است لزوما به سوژه معرفتشناختی، روانشناختی و معناشناختی میپردازد؛
به عنوان مثال چه چیزی یک تصویر مستند از یک جسد یا صحنهی جنایت را متمایز میکند از تصویری که باعث بازتولید و خلق مرحلهای تصاویر فکری از یک جسد یا صحنهی جنایت میشود؟ این تمایزات چه تاثیری در تخیلات بیننده دارد؟ چگونه افقهای آینده و گذشته در رویارویی با انواع مختلف تصاویر آشکار میشوند؟
ابزار خودکشی که از قبل انتخاب شده در بررسیهای دقیق و موشکافانهی تنشها و تناقضات ذاتی مشاهدات و تصاویر مرگ (به خصوص خودکشی) مورد استفاده قرار میگیرد؛ و به صورت لازم و ملزوم، نقشهای عمیق و قطعی که عکسبرداری شدهاند (که ممکن است محرفکننده یا درست باشند) به همراه دلایل اخلاقی، ظریف و معرفتشناختی که در این مسیر به دست میآیند در آگاهی و قابل فهم شدن آن ایفای نقش میکنند.
برای مشاهدهی تمام تصاویر منتخب آخرین دورهی مسابقات عکاسی سونی، میتوانید به وبسایت این مسابقاتمراجعه کنید.
مسابقات عکاسی سونی هر ساله برگزار میشود و در صورتی که در این حرفه حرفهایی برای گفتن دارید، میتوانید با ارسال آثار خود به این مسابقات، شانس برنده شدن و معرفی به عنوان یکی از برترین عکاسهای جهان را داشته باشید.
.: Weblog Themes By Pichak :.