پلتفرم: PS3، PS VITA، PC
ناشر: Ripstone
سازنده: Nifflas’ Games and Green Hill
سبك: سكوبازي
امتياز: 7
در صنعت بازيهاي مستقل، نيكلاس نايگرن ملقب به نيفلاس چهره شناخته شدهاي به شمار ميرود.قبل از اين بازي، دو نسخه ديگر از آن براي PC عرضه شده بود و حالا انتشار Knytt Underground ابـتـدا براي كنسولهاي سوني، حركت جديدي از سوي اين سازنده بوده و عدهاي خاص را به هيجان درآورده است. با اينكه تاريخ عرضه نسخه PC بازي معلوم نيست، اما مدتي است براي دانلود در شبكه PSN قرار گرفته است.بايد اعتراف كرد كه توصيه به خريد بازي كمي سخت است، زيرا اين روزها بازيكنندهها كمكم دارند از بازيهاي مستقل سكوبازي دو بعدي اشباع ميشوند و اگر چارهاي اتخاذ نشود هيچ بعيد نيست كه آنها هم مثل عناوين تيراندازي كليشهاي شوند. Knytt Underground بازي بينقصي نيست اما در مقايسه با بازيهاي اوليه نيفلاس كه به خاطر قرار دادن يك توپ اسكريپت نشده به عنوان قهرمان نقش اول شهره هستند، تصاوير گرافيكي پس زمينه و سيلوئت كاراكترها يك قدم رو به جلو محسوب ميشود.اين بازي به نسبت نسخههاي قبلي خود از طرح داستان قدرتمندتري برخوردار بوده و از آن دست قصههاست كه تقريبا تا انتهاي بازي هيچ اطلاعات روشني از اينكه واقعا چه خبر است به مخاطب نميدهد. بسياري از مكانيكهاي بازي شبيه مجموعه «در ميان يك جنگل انبوه» است با ذكر اين نكته كه شخصيت منفي داستان استعداد و تمايلي عجيب به تبديل شدن به يك توپ جهنده را دارد! سبك و سياق سكوبازيهاي بازي يادآور عنوان مستقل VVVVVV است كه هر دو پيرو مكتب مترويد در طراحي سكوها به شمار ميآيند.يكي از مواردي كه قطعا از خوبيهاي بازي است اين است كه در ابتدا دختربچهاي بهنام Mi و «باب توپه» به عنوان دو شخصيت مجزا معرفي ميشوند سپس در مراحل جالبي كه براي آموزش بازي تدارك ديده شده است، پيش از آنكه شخصيتها با يكديگر ادغام شده و كاراكتر واحدي را بسازند ـ كه توانايي تغييرشكل دادن را دارد ـ با نحوه كنترل هر يك از آنها كاملا آشنا خواهيد شد. هنگام تجربه گيمپلي ميبينيد كه چگونه بازي با تغيير ظاهر و ويژگيهاي كاراكتر از يك سكوبازي استاندارد و شناخته شده به سكوبازيي تبديل ميشود كه در آن بايد با توپ به ديوارها كوبيد يا از روي موانع بجهيد.اين تغييرات باعث شده است تا مجبور شويد هر يك از مراحل بازي را از ديدي ديگر نيز بررسي كنيد. ماريوي قارچخور در اينجا عملا بياستفاده است، در عوض بايد مسير خود را مشخص كنيد و براي انجام هر عكسالعملي با توجه به قوانين جديد بازي آماده باشيد. يكي از تخصصهاي نيفلاس بخش فيزيك بازيهايش است و Knytt Underground نيز از اين قاعده مستثنا نيست.فيزيك بازي بخوبي عمل كرده و ضمنا چند توانايي ويژه نيز در بازي وجود دارد كه با دودهايي رنگي به تصوير كشيده شده است. اين تواناييها تاثير زيادي در روند بازي دارد، از اجازه پرشهاي بلند گرفته تا نامرئي كردن كاراكتر، همگي بازيكننده را در انتخاب مهارت و استراتژي مناسب به چالش ميكشد.يكي از ايرادهاي اساسي اين بازي مراحل بسيار طولاني و سرعت كم پيشروي آن است. همچنين بخشهايي از مراحل بشدت خالي به نظر ميرسد و ديدن آنها در طول سفر كاراكتر چندان جالب نيست. بازيهاي قبلي نيفلاس همگي مقياسي كوچك داشتند و او كارش را بخوبي انجام ميداد، اما حالا به نظر ميرسد وي بخوبي نميدانسته يا خسته شده و حوصله نداشته تا مراحل گستردهاي براي عنواني در اين مقياس بزرگ چونKnytt Underground طراحي كند.بازي در ازاي انجام ماموريتها، پاداش درخوري به شما نميدهد و صرف نظر از رسيدن به يك منطقه جديد و تغيير ظاهري محيط، حس پيشروي در روند بازي را به شما نميدهد. استفاده مجدد از يك مرحله خوب است اما متاسفانه در اينجا اين كار كمي زياد انجام ميگيرد و خستهكننده ميشود. با تمام اين اوصاف Knytt Underground بهتر از آن چيزي است كه تصاويرش نشان ميدهد، يا ممكن است تصور كنيد به هر حال نسخه PC آن در راه است و ارزشش را دارد كه براي اين نسخه انتظار بكشيد.
.: Weblog Themes By Pichak :.